
Het is 2021 en familiebedrijf Konijnendijk Mode uit Zuid-Beijerland bestaat dit jaar 84 jaar. Al drie generaties lang wordt het door de familie Konijnendijk met veel enthousiasme en passie gerund. Inmiddels beslaat de winkel 4000m2 en werken er 70 mensen. Helaas is ook Konijnendijk Mode momenteel noodgedwongen gesloten. Reden genoeg om Paul Konijnendijk, directeur/eigenaar van Konijnendijk Mode, te bevragen hoe hij zich door deze periode heenslaat.
Accountmanager Miranda Oosterveen is met Paul in gesprek gegaan.

Het is 2021 en familiebedrijf Konijnendijk Mode uit Zuid-Beijerland bestaat dit jaar 84 jaar. Al drie generaties lang wordt het door de familie Konijnendijk met veel enthousiasme en passie gerund. Inmiddels beslaat de winkel 4000m2 en werken er 70 mensen. Helaas is ook Konijnendijk Mode momenteel noodgedwongen gesloten. Reden genoeg om Paul Konijnendijk, directeur/eigenaar van Konijnendijk Mode, te bevragen hoe hij zich door deze periode heenslaat.
Accountmanager Miranda Oosterveen is met Paul in gesprek gegaan.
‘Als mij gevraagd wordt hoe het met me gaat, maak ik altijd onderscheid tussen persoonlijk en zakelijk’, zegt Paul. ‘Met mij gaat het helemaal top! Dat roept soms vraagtekens op want iedereen weet dat we in rare tijden leven. Maar ik ben gezond, de mensen om me heen zijn gezond, het kan niet veel beter.’ ‘Sta ik dan los van het zakelijke?’ voegt Paul er zelf aan toe… ‘Nee, ik ben van de zaak afhankelijk. We hebben een team van 70 mensen en we doen er dus alles aan om het beste ervan te maken. En dat lukt naar omstandigheden goed. Het kost bakken met geld, ondanks de tegemoetkomingen, maar we blijven focus houden hoe we hier zo goed mogelijk en zelfs sterker uitkomen.’
Op de vraag of Paul altijd zo’n positief ingesteld persoon is, zegt hij steevast ja. ‘Altijd, dat heb ik al op jonge leeftijd ontwikkeld, het zal voor een heel groot gedeelte in mijn DNA zitten. Mijn moeder was altijd positief en hoe je het ook wendt of keert, je gaat altijd het gedrag van je ouders of een van je ouders overnemen. Ik weet wat er in de wereld gebeurt, ik lees de krant, ik kijk het nieuws maar ik maak het daarna direct weer klein en ga door met m’n eigen leven. Dan heb je ook de energie en de kracht om er iets moois van te maken.’
‘De recent geopende webshop loopt goed maar we maken maar een gedeelte van het omzetverlies goed.’ Toch ziet Paul de toekomst altijd rooskleurig.
‘Voor de nabije toekomst komt de uitbreiding in de behoefte van de klant te liggen. Zeker na Corona. Een grote winkel in de Hoeksche Waard met voldoende parkeergelegenheid, in een landelijke omgeving waar volop ruimte in de winkel is. Een echte place to be. Ik denk dat wij sterker in de markt staan na Corona. Wij zijn zeer klantgericht en komen sterker uit de strijd.’
Paul gunt iedereen om de kracht te vinden om focus te houden. ‘Gebruik de methode die ik gebruik, de metafoor van het golfspelletje. Daar leer je om de focus te houden. Als je de focus niet op de vlag hebt maar wel op de bunkers, de bossage en op het water, dan gaat de bal altijd naar waar je de focus op hebt. Dus houd de focus op de vlag en niet op de obstakels, dan komt het uiteindelijk goed. Misschien niet in het tempo wat je in gedachten had, maar met vertrouwen en focus op de vlag, kun je een goed leven leiden.’
Tot slot wordt de jarenlange samenwerking tussen Konijnendijk Mode en Rijnmond besproken.
‘Rijnmond is een klantgerichte organisatie waar we gepassioneerde mensen tegenkomen die plezier hebben in hun werk en dat past ons precies. De klantrelatie staat bij Rijnmond hoog in het vaandel. Tussendoor zien en spreken we elkaar dikwijls en er is goodwill naar beide kanten toe. De gunfactor is wederzijds en dat is in mijn ogen echt een win-win situatie. Een dikke 9!’

‘Als mij gevraagd wordt hoe het met me gaat, maak ik altijd onderscheid tussen persoonlijk en zakelijk’, zegt Paul. ‘Met mij gaat het helemaal top! Dat roept soms vraagtekens op want iedereen weet dat we in rare tijden leven. Maar ik ben gezond, de mensen om me heen zijn gezond, het kan niet veel beter.’ ‘Sta ik dan los van het zakelijke?’ voegt Paul er zelf aan toe… ‘Nee, ik ben van de zaak afhankelijk. We hebben een team van 70 mensen en we doen er dus alles aan om het beste ervan te maken. En dat lukt naar omstandigheden goed. Het kost bakken met geld, ondanks de tegemoetkomingen, maar we blijven focus houden hoe we hier zo goed mogelijk en zelfs sterker uitkomen.’
Op de vraag of Paul altijd zo’n positief ingesteld persoon is, zegt hij steevast ja. ‘Altijd, dat heb ik al op jonge leeftijd ontwikkeld, het zal voor een heel groot gedeelte in mijn DNA zitten. Mijn moeder was altijd positief en hoe je het ook wendt of keert, je gaat altijd het gedrag van je ouders of een van je ouders overnemen. Ik weet wat er in de wereld gebeurt, ik lees de krant, ik kijk het nieuws maar ik maak het daarna direct weer klein en ga door met m’n eigen leven. Dan heb je ook de energie en de kracht om er iets moois van te maken.’
‘De recent geopende webshop loopt goed maar we maken maar een gedeelte van het omzetverlies goed.’ Toch ziet Paul de toekomst altijd rooskleurig.
‘Voor de nabije toekomst komt de uitbreiding in de behoefte van de klant te liggen. Zeker na Corona. Een grote winkel in de Hoeksche Waard met voldoende parkeergelegenheid, in een landelijke omgeving waar volop ruimte in de winkel is. Een echte place to be. Ik denk dat wij sterker in de markt staan na Corona. Wij zijn zeer klantgericht en komen sterker uit de strijd.’
Paul gunt iedereen om de kracht te vinden om focus te houden. ‘Gebruik de methode die ik gebruik, de metafoor van het golfspelletje. Daar leer je om de focus te houden. Als je de focus niet op de vlag hebt maar wel op de bunkers, de bossage en op het water, dan gaat de bal altijd naar waar je de focus op hebt. Dus houd de focus op de vlag en niet op de obstakels, dan komt het uiteindelijk goed. Misschien niet in het tempo wat je in gedachten had, maar met vertrouwen en focus op de vlag, kun je een goed leven leiden.’
Tot slot wordt de jarenlange samenwerking tussen Konijnendijk Mode en Rijnmond besproken.
‘Rijnmond is een klantgerichte organisatie waar we gepassioneerde mensen tegenkomen die plezier hebben in hun werk en dat past ons precies. De klantrelatie staat bij Rijnmond hoog in het vaandel. Tussendoor zien en spreken we elkaar dikwijls en er is goodwill naar beide kanten toe. De gunfactor is wederzijds en dat is in mijn ogen echt een win-win situatie. Een dikke 9!’
